راهبردها، روشها و اصول تدریس
دکتر هادی پورشافعی
(دانشیار دانشگاه بیرجند)
سال انتشار : 1398 در 206 ص
تدریس، فرآیندی اجتماعی پیچیده که درآن افراد مختلف درگیر میشوند، معلم در برخورد با موقعیتها و مواجهه مؤثر با پویاییهای تدریس، نیازمند آن است که این فرآیند را از منظری حرفهایی و فکورانه مورد توجه قرار دهد. باید اذعان نمود برای تدریس کارآمد، فرمول و قاعده خاصی وجود ندارد، لیکن همواره امکانی برای تدریس بهتر معلم وجود دارد. معلم میتواند فراتر از تجربه فردی با ارتقای دانش نظری تدریس و تأمل در اقدامات، کیفیت تدریس خود را افزایش دهد. دانش نظری، بیش از کار عملی و اتکای صرف تجربه به نتیجه میرسد، زمانی که قلمرو مفاهیم و دانش دگرگون شود، واقعیت نمیتواند در برابر آن دوام آورد و تدریس از این قاعده جدا نیست.
در جهت توسعه و تعمیق دانش نظری تدریس و برخورد مؤثر معلم با موقعیتهای متنوع، کتاب حاضر در 8 فصل نگارش یافته است که تحولات گسترده محیطی در پرتو فناوریهای نوین، تغییر مفاهیم یادگیری، یادگیرنده ومعلم، لزوم توسعه حرفهای معلم، راهبردهای تدریس، انواع روشها و نیز آموزش و یا یادگیری الکترونیکی و اصول تدریس، از اهم مباحث است. پیوند مباحث تحولات حوزه یادگیری و تدریس، راهبردها، روشها و اصول تدریس، انسجامی را به تصویر کشیده است که مشخصه دانش نظری تدریسِ تأثیرگذار است. با تأکید بر اینکه دانش در حین عمل و با تأمل و تفکر را در عمل معلم خلق میشود و معنا مییابد که فهم و آگاهی درباره عمل و اقدام فکورانه معلم در موقعیتها، کنش مؤثر وی را ارتقا خواهد داد. امید که مباحث کتاب، در این جهت کمککننده باشد.
فهرست فصول کتاب:
فصل 1. تحولات محیطی، یادگیری و یادگیرنده
فصل 2. تحولات حوزه یادگیری و تدریس: توسعه و بالندگی حرفهای معلم
فصل 3 . راهبردهای آموزش و تدریس
فصل 4. نوع شناسی روشهای تدریس (یاددهی- یادگیری)
فصل 5. تدریس به روش سخنرانی
فصل 6. تدریس به روش مباحثه
فصل7. آموزش و یادگیری به شیوه الکترونیکی
فصل 8. اصول تدریس.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.